Sociální bezpečí v akademickém prostředí.

Přednáška se soustřeďuje na problematičnost pojmu "současné umění" a na možnosti jeho vymezení. Během semestru se postupně seznámíme s formativními událostmi uplynulých 30 let, představíme si pojmy a koncepty s výtvarným uměním spjaté (umění spolupráce, postprodukce, postkoloniální studia, archivní obrat, queer umění a další) i osobnosti s nimi spojené. Během semestru se opakovaně budeme vracet k obecnějším okruhům témat současného umění, které vymezené kapitoly překračují (například: práce s tělem, site specific, ekologie, identita, materialita).

Ergonomie je interdisciplinární obor zabývající se analýzou a harmonizací interakcí lidského organismu a prostředí včetně jeho detailů. Jde o jediný kurz, který se během studia zabývá vlastnostmi toho, jemuž jsou určeny projekty architektů a designérů. Zkoumá tři vzájemně propojené roviny, které jsou charakterizovány jako dnes nejaktuálnější psychická ergonomie, dále pak fyzická a organizační ergonomie. Interdisciplinarita ergonomie je zárukou dnes požadovaných celostních řešení architektonických a designérských projektů. Spočívá zejména ve využití oborů medicíny, psychologie (zejména kognitivní, kde významnou roli hraje teorie komunikace), fyziky, ekologie a filosofie, ale i dalších. Předmět obsahuje také oblasti užitečné při navrhování oděvů a graf. designu. Absolvování předmětu ergonomie přináší základní znalosti teorie a schopnost jejího aplikování nejen při projektování, ale také při testování hotových produktů architektury a designu. Znalost ergonomie posiluje mj. profesní etiku studenta, neboť k ergonomickým řešením návrhů zatím projektanty nevede závazná legislativa, jako je tomu např. v oblasti ekologie. Podstatu ergonomie tvoří systémové vazby, které je důležité studovat v rámci její teorie a jejich pochopení procvičovat diskusí. Tomu je věnován první semestr výuky, který je ale také zpestřován různými ukázkami z praxe.


Druhý semestr výuky určený pouze designérům je věnován již jen praktickým aplikacím, které budou po ukončení rekonstrukce školní budovy v Mikulandské prováděny v laboratoři.