Tématem letošního semináře je Fashion Futures. V rámci seminárních bloků jsou diskutována témata z oblasti vývoje módy a technologií; inovací v textilních materiálech; nových prostorů módy; role oděvů a módy v globalizovaném světě; udržitelnosti a vztahu módy a přírody; vztahu fyzické, digitální a virtuální módy; a transhumanismu a postmoderního těla. Výstupem kurzu je zine, který studující vypracovávají ve dvojicích na zvolené téma.


Povinná literatura
Quinn, Bradley, Technology and Future Fashion: Body Technology for the Twenty-First Century, in: Black, Sandy et al. (eds.), The Handbook of Fashion Studies, Bloomsbury: 2018
Trhoň, Ondřej, Rozpustit se v pixelech. Umělá těla, virtuální ekonomiky, nelidské světy a současná mediální ekologie, in: idem, Avatar studies 1, NAMU: 2023
Hoskins, Tansy E., Revolutionizing Fashion, in: idem, The Anticapitalist Book of Fashion, Pluto Press: 2022

UNSTITCHED: How the Fashion Industry is Destroying the Planet [film]. Režie Jenny Rygalska. UK, 2022.

Doporučená literatura
Achermann, Simone, Sigrist, Stephan, The Future of Clothing. Will We Wear Suits on Mars?, Bloomsbury: 2023
Black, Sandy et al. (eds.), The Handbook of Fashion Studies, Bloomsbury: 2018
Bolton, Andrew, Cope Nicholas A., Manus x Machina. Fashion in the Age of Technology, The MET: 2016
Deren Guler, Sibel, Gannon, Madeline, Sicchio, Kate, Crafting Wereables. Blending Technology with Fashion, Apress: 2016
English, Bonnie, Munroe, Nazanin H., A Cultural History of Western Fashion. From Haute Couture to Virtual Couture, Bloomsbury: 2022
Geczy, Adam, Karaminas, Vicki, The End of Fashion. Clothing and Dress in the Age of Globalization, Bloomsbury: 2019
Hoban, Stephen, Pierre Cardin. Future Fashion, Brooklyn Museum: 2019
Hoskins, Tansy E., The Anticapitalist Book of Fashion, Pluto Press: 2022
Kawamura, Yuniya, Fashion-ology: Fashion Studies in the Postmodern Digital Era, Bloomsbury: 2023
Lemahieu, Sophie, Mode et sport. D’un podium à l’autre, MAD: 2023
Pavitt, Jane, Fear and Fashion in the Cold War, V&A: 2008
Payne, Alice, Designing Fashion’s Future. Present Practice and Tactics for Sustainable Change, Bloomsbury: 2021 
Pitiot, Cloe, van Herpen, Iris, Iris van Herpen. Sculpting the Senses, Lannoo: 2024
Quinn, Bredley, Fashion Futures, Merrell: 2012
Quinn, Bradley, Techno Fashion, Berg: 2002
Quinn, Bradley, Textile Visionaries. Innovation and Sustainability in Textile Design, Laurence King Publishing: 2013
Ruzive, Von N., Tsang, Peter J. H., Fashion Tech Applied. Exploring Augmented Reality, Artificial Intelligence, Virtual Reality, NFTs, Body Scanning, 3D Digital Design, and More, Apress: 2023
Seymour, Sabine, Fashionable Technology. The Intersection of Design, Fashion, Science, and Technology, Springer: 2008
Thomas, Dana, Fashionopolis. The Price of Fast Fashion & The Future of Clothes, Head of Zeus: 2019
Tonti, Lucianne, Sundressed. Natural Fibers and the Future of Fashion, Schwartz Books: 2022
Tortori, Phyllis G., Dress, Fashion and Technology. From Prehistory to the Present, Bloomsbury: 2015
Watstein, Sarah B., Czarnecki, Kelly, Virtual Worlds, Dress, and Fashion, in: Eicher, Joanne B. (ed.), Encyclopedia of World Dress and Fashion, Volume 10, Global Perspectives, Oxford University Press: 2010


Seminář studující provází základními metodami designového myšlení. Reflektovány jsou přístupy Design Thninking, Human-Centered Design, System Thinking, Futures Thinking a další. Osnova kurzu a praktické osvojování jednotlivých metod získávání, zpracování a vyhodnocování informací vychází z procesu Double Diamond. V rámci jednotlivých fází - Discover, Define, Develop a Deliver jsou postupně studující seznamováni s řadou kreativních metod, které si zároveň na hodinách mohou na modelových příkladech sami vyzkoušet. Výstupem semináře je týmový projekt, na němž frekventanti pracují v průběhu semestru průběžně. Tématem letního semestru 2024 je "Hřiště UMPRUM". Výuka probíhá v tříhodinových blocích vždy jednou za 14 dní - v sudé týdny. Podmínkou úspěšného splnění kurzu je docházka, aktivní účast v hodinách a prezentace týmového projektu na závěrečné hodině kurzu 30. 4. 2024.

Doporučená literatura:
Brown, T., Change by Design. How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation, HarperBusiness: 2009
IDEO.org, The Field Guide to Human-Centered Design, Design Kit: 2015
Manzini, E., Design When Everybody Designs. An Introduction to Design for Social Innovation, MIT Press: 2015
Simon, H. A., The Sciences of the Artificial, MIT Press: 1996
Tomitsch, M., Design. Think. Make. Break. Repeat.: A Handbook of Methods, Laurence King Publishing: 2018
Yayici, E., Design Thinking Methodology Book, ArtBiz Tech: 2016
Zbiejczuk Suchá, L., Novotný, R., Tvořte jako designéři. Sada 36 karet pro návrh a tvorbu skvělých služeb, MUNI: 2022

Kurz Teorie oděvu a módy 2 přímo navazuje na kurz Teorie oděvu a módy 1, který je jeho prerekvizitou. Série přednášek seznamuje studující se základními koncepcemi a historií v oblasti teorie módy a fashion studies. Přednáškový cyklus je traktován tématy, vztahujícími se k problematice módy a oděvu a otevírá tak širokou škálu perspektiv, jakým je možné nahlížet a kulturně společenský fenomén módy a jeho typickou materiální manifestaci - oděv. První segment kurzu se věnuje ohledávání oděvu a jeho role při ustavování, zachovávání a přetváření společenského řádu. Zkoumány jsou otázky socializace, uniformity, ritualizace, moci a subverzního potenciálu oděvu, vztah odívání a přírody a problematika genderu a subkultur. Druhý segment se zaměřuje na fenomén módy a ohledává oblasti a obory, jimiž je móda reflektována, zaznamenávána, prezentována a konzervována. Obsahem přednášek je přehled historie i současnosti módních přehlídek, módního žurnalismu a kritiky, prostorů módy (fashion spaces) či vztahu módy a muzea.
Kurz je zakončen zkouškou, která sestává z písemného testu a následné ústní zkoušky na předem zvolené téma.

Povinná literatura:
Barnard, M., Fashion Theory. An Introduction, Routledge: 2014
Barnard, M. (ed.), Fashion Theory. A Reader, Routledge: 2007
Bartlett, D. (ed.), Fashion and Politics, Yale University Press: 2019
Best, K., The History of Fashion Journalism, Bloomsbury: 2017
Ehrman, E. (ed.), Fashioned from Nature, V&A Publishing: 2018
Hebdige, D., Subkultura a styl, Dauphin: 2012
Lennon, S. (et. al.), Social Psychology of Dress, Bloomsbury: 2017
McQuillan, V. K., Fashion Spaces: A Theoretical View, Frame: 2020
Vaníček, M., Dát oděv na odiv. Současné přístupy k vystavování (nejen) oděvních sbírek, in: Martina Pachmanová (ed.), Ex-pozice. O vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury, UMPRUM: 2018
Workman, J., Freeburg, B., Dress and Society, Fairchild Books: 2009

Specialized English in Art and Design is a course intended for students of the fine and applied arts that aims to both build and reinforce students' confidence when discussing and writing about art and design in English. The course involves reading, writing, listening, and a significant amount of speaking on formal, conceptual, and practical topics related to art and design. Central to the course is inter-student communication and peer learning with particular emphasis placed on in-class work. In addition to that, students are expected to work independently to develop their command of English as it relates to their particular field of study, but will also be pushed to move out of their comfort zone. Intended for students with a minimum English level of B2 (upper-intermediate), this course culminates in a final presentation and the submission of a process journal, which account for a significant portion of the final grade.

A note on the course: 

Over the course of the summer semester, we are going to be covering a range of topics and themes related to your particular field of study. Given that my background is primarily in the fine arts, however, I want to emphasize an important aspect of this course, namely that you should expect to learn as much (if not more) from your classmates as you will from me. For this reason, a lot of our in-class work will prioritize communicative activities and your active participation will be expected. 

A note on the final project and assessment: 

The final project for this course will consist of a ten-minute presentation in which you will present a thesis and back it up with evidence from history, contemporary practice, and your own work. Your “thesis” could deal with an aesthetic, technical, functional, or moral question in art and/or design (or indeed, a combination thereof). This presentation will be graded based on the range of grammatical structures employed, the general and subject-specific vocabulary, and the overall engagement.

Throughout the semester, I will be asking you to do your own research to develop your presentation which must cite at least five sources in the Chicago citation style (see link below). To that end, I am going to be asking you to keep a process journal. This could be a physical book or a digital notebook in which I will ask you to collect properly cited quotes and summaries of things you have read that are potentially relevant to your topic. This journal can also include notes from our classes, reflections on topics discussed, and anything else relevant to your learning. I will frequently be asking you to share something from your process journal with your classmates, and you should be making consistent entries (at least one a week). The last entry in your journal should be a reflection on your presentation and the process that went into its creation. 


Chicago citation style: https://pitt.libguides.com/c.php?g=12108&p=64732

Minimum attendance: 9 lessons out of 12

Your final grade will be determined by the following factors: 

  • In-class participation: 60%

  • Final presentation: 25%

  • Process Journal: 15%



Tématem letošního semináře je Móda, identita a gender. V rámci seminárních bloků jsou diskutována témata z oblasti dějin ženského hnutí; vývoje myšlení v oblasti feministické filozofie a genderových a queer studií; vybrané kapitoly z dějin odívání s důrazem na genderové normy a stereotypy; vč. rozboru konkrétních oděvních druhů a součástí; oděvní fenomény unisex, genderless, gender-neutral, androgynous a gender-more; historie a současnost queer subkultur, drag a crossdressing. Výstupem kurzu je zine, který studující vypracovávají ve dvojicích na zvolené téma.

Bourdieu, Pierre, Ženské bytí jako bytí viděné, in: idem, Nadvláda mužů, Karolinum: 2000
Wilson, Elizabeth, Gender and Identity, in: idem, Adorned in Dreams. Fashion and Modernity, I. B. Tauris: 2013
Wissinger, Elizabeth, Judith Butler. Fashion and Performativity, in:
Rocamora, Agnes, Smelik, Anneke (eds.), Thinking Through Fashion, Bloomsbury: 2016

Barry, Ben, Reilly, Andrew (eds.), Gender More: An Intersectional Perspective on Men's Transgression of the Gender Dress Binary, in: idem, Crossing Gender Boundaries. Fashion to Create, Disrupt and Transcend, Intellect: 2020

Paris is Burning [film]. Režie Jennie Livingston. USA, 1990.

Doporučená literatura
Barnes, R., Eicher. J, Dress and Gender: Making and Meaning in Cultural Context, Berg: 1992
Brownie, B., Acts of Undressing: Politics, Eroticism, and Discarded Clothing, Bloomsbury: 2017
Brush Kidwell, C., Steele, V., Men and Women: Dressing the Part, Smithsonian: 1989
Butler, J., Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, Routledge: 2006
Crookston, C., The Cultural Impact of RuPaul's Drag Race. Why Are We All Gagging?, Intellect: 2021
Entwistle, J., The Fashioned Body. Fashion, Dress & Modern Social Theory, Polity Press: 2015
Geczy, A., Karaminas, V., Queer Style, Bloomsbury: 2013
Lennon, S. (et. al.), Social Psychology of Dress, Bloomsbury: 2017
McKever, R., Wilcox, C., Franceschini, M., Fashion and Masculinities, V&A Publishing: 2022
Steele, V., A Queer History of Fashion. From the Closet to the Catwalk, Yale University Press: 2013
Tolini Finamore, M., Gender Bending Fashion, MFA Boston: 2019
Wilson, E., Adorned in Dreams. Fashion and Modernity, I.B.Tauris: 2017

Předmět je určen pro studenty závěrečného ročníku navazujícího magisterského studia. Výuka předmětu probíhá seminární formou jednou za dva týdny ve 180minutových blocích. Studenti se v průběhu cyklu seznámí se specifiky tvůrčího a uměleckého výzkumu v kontextu svých studijních oborů a osvojí si základy práce s odbornou literaturou a zásady správné konstrukce akademického textu, a to jak po stránce formální, tak obsahové. Součástí cvičení jsou praktické ukázky práce se zdroji, jak textovými, tak vizuálními, metodologie psaní různých typů textů a jejich provázanost a nácvik obhajob vlastní práce. Během kurzu studenti postupně pod odborným vedením formují a konkretizují téma, které následně vyústí v jejich diplomovou práci. Forma pravidelně se opakujícího dlouhého semináře, postupně rozšiřujícího teoretické i praktické pracovní postupy, vede studenty k osvojení systematické práce na dlouhodobých projektech a připravují je na zpracování a odevzdání písemné části diplomové práce v následujícím semestru. Pravidelné prezentace dílčích pokroků studentů vedou k vytříbení jejich rétorických schopností a osvojení schopnosti jasně, srozumitelně a výstižně formulovat myšlenky a závěry svého výzkumu. Vzájemný dialog studentů z různých ateliérů a jejich konfrontace má za cíl obohatit posluchače o poznatky a impulsy z oborů, které jim do té doby nemusely být vlastní, a otevřít tak možnou cestu k transdisciplinárnímu přístupu k výzkumné práci. Jednotlivé okruhy semináře jsou formulovány pomocí otázek, jejichž zodpovězení je klíčové pro úspěšné vypracování závěrečné magisterské práce.

Kurz Teorie oděvu a módy 1 seznamuje studující se základními koncepcemi a historií v oblasti teorie módy a fashion studies. Přednáškový cyklus je traktován významnými osobnostmi oboru, jejichž prostřednictvím jsou studujícím otevírány širší souvislosti významu módy a odívání v oblasti kultury, umění, filozofie a příbuzných společenských věd. Mezi tyto osobnosti patří Thorstein Veblen, Georg Simmel, Karl Marx, Sigmund Freud, Maurice Merleau-Ponty, Roland Barthes, Herbert Blumer, Gilles Lipovetsky, Pierre Bourdieu a Jean Baudrillard. Otevírána jsou témata jako např. mechanismy vzniku a šíření módy; vztah módy a kapitalismu; psychologické a psychosociální aspekty odívání; sociologie módy, sémiologie a móda jako jazyk a prostředek komunikace; móda, tělo a tělesnost; či móda v kontextu postmoderního myšlení, hyperreality a hyperkonzumace. Kurz je zakončen zkouškou, která sestává z písemného testu a následné ústní zkoušky na předem zvolené téma.

Povinná literatura:
Barnard, M., Fashion Theory. An Introduction, Routledge: 2014
Barnard, M. (ed.), Fashion Theory. A Reader, Routledge: 2007
Jarošová, H., Filosofie těla – klíč k hlubšímu chápání vztahu těla a šatu, UMPRUM: 2017
Lipovetsky, G., Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderních společnostech, Prostor: 2010
Rocamora, A., Smelik, A. (eds.), Thinking Through Fashion, Bloomsbury: 2016
Simmel, G., Móda, in: idem, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje, SLON: 1999
Simmel, G., Psychologie ozdoby, in: idem, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje, SLON: 1999
Veblen, T., Šaty jako výraz pekinuární kultury, in: idem, Teorie zahálčivé třídy, SLON: 1997

Další doporučená literatura:
Viz odkaz a složka uvnitř kurzu.

Archiv prezentací a materiálů k výuce předmětů 9201 a 9203- Seminář k akademickému psaní.

Cíle předmětu:
První semestr dvousemestrálního kurzu je zaměřen na dějinný vývoj a kontextualizaci dobové módy a odívání od období pravěku do 19. století. Důraz je kladen na evropskou oděvní tradici, ovšem nebudou chybět ani exkurzy do historie mimoevropských kulturních tradic a vzájemných vlivů. Výchozí metodou interpretace historie módy a oděvu je tzv. Material culture of fashion (dle G. Riella) a propojení dobových exponátů s relevantními socioekonomickými a kulturními vlivy. Část výuky je zaměřena na chronologický vývoj způsobů odívání, proměny praktické, reprezentační i obecně komunikační funkce módy a oděvu v konkrétním kulturním dobovém diskurzu. Druhou část výuky tvoří souborná analýza tematických bloků v rámci celého zkoumaného období, jejich specifika a typologie. Návazný kurz v letním semestru je zaměřen na vývoj módy a odívání od vzniku haute couture v 19. století po současnost.

Základní historické okruhy přednášek v ZS:
Pravěk / Mezopotámie, Egypt, Mínojská kultura / Řecko, Řím, Etruský oděv / Byzanc, počátek středověku / vrcholný středověk / renesanční móda / manýrismus, španělská móda / barok, reformace / rokoko, dvůr Ludvíka XIV. / empír / biedermeier, romanismus, druhé rokoko.

Tematické okruhy:
Účesy a vousy / pokrývky hlavy / prádlo a spodní oděvy / šperky / církevní oděvy / obuv / mimoevropská móda / módní doplňky / symbolika barev v oděvu / móda jako vyjádření sociálního statutu.

Podmínky udělení zápočtu:
Prezentace referátu na zvolené téma, úspěšné složení zápočtového testu (min. 70%)

Doporučené zdroje:
L. Kybalová, série Dějiny odívání;
L. Kybalová, O. Herbenová, M. Lamarová, Obrazová encyklopedie módy;
H. Jarošová, Oděv, móda, tvorba;
L. Edwards, How to Read a Dress;
A. Fukai, Fashion: the collection of the Kyoto Costume Institute: a history from the 18th to the 20th century;
Fashion History Timeline (State University of New York): https://fashionhistory.fitnyc.edu