Předmět je zaměřen na zvládnutí základních pracovních postupů v grafických aplikacích, reaguje tím na nevyváženost znalostí a připravenosti studentů přicházejících do prvního ročníku. V prvních dvou semestrech projdou studenti prvního ročníku základy práce v programech InDesign, Illustrator, Photoshop, resp. Affinity Pubisher, Designer a Photo. Předmět neklade důraz na výtvarnou hodnotu vzniklých prací, nýbrž na osvojení si řemeslných dovedností ve vyučovaných programech. Všechny úkoly jsou koncipovány nejen s důrazem na jejich vytvoření, ale i správný export, formát dat, tisk (DTP). Dvousemestrální kurs je zaměřen na technické základy pracovních postupů v aplikacích Adobe InDesign, Illustrator a Photoshop, resp. Affinity Pubisher, Designer a Photo. Kurs se nesoustřeďuje na jednotlivé nástroje aplikací (kapátko, razítko, štětec, atd.), ale na pracovní postupy (workflow) a typické úkony (retušování, vektorizace, správa barev, předtisková příprava apod.). Výuka má formu přednášek a praktických ukázek kombinovaných s videotutoriály. Předmět je určen jak začátečníkům, tak mírně a středně pokročilým uživatelům. Minimálním požadavkem na absolvování předmětu je počítač s nainstalovanými aplikacemi Adobe InDesign, Illustrator a Photoshop CS4 nebo vyšší, popř Affinity Pubisher, Designer a Photo 1.7 a vyšší. Cíle studia: seznámit studenta se základy správných postupů při tvorbě tiskovin a jejich zpracování pro tisk

Seminář studující provází základními metodami designového myšlení. Reflektovány jsou přístupy Design Thninking, Human-Centered Design, System Thinking, Futures Thinking a další. Osnova kurzu a praktické osvojování jednotlivých metod získávání, zpracování a vyhodnocování informací vychází z procesu Double Diamond. V rámci jednotlivých fází - Discover, Define, Develop a Deliver jsou postupně studující seznamováni s řadou kreativních metod, které si zároveň na hodinách mohou na modelových příkladech sami vyzkoušet. Výstupem semináře je týmový projekt, na němž frekventanti pracují v průběhu semestru průběžně. Tématem letního semestru 2024 je "Hřiště UMPRUM". Výuka probíhá v tříhodinových blocích vždy jednou za 14 dní - v liché týdny. Podmínkou úspěšného splnění kurzu je docházka, aktivní účast v hodinách a prezentace týmového projektu na závěrečné hodině kurzu 7. 5. 2024.

Doporučená literatura:
Brown, T., Change by Design. How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation, HarperBusiness: 2009
IDEO.org, The Field Guide to Human-Centered Design, Design Kit: 2015
Manzini, E., Design When Everybody Designs. An Introduction to Design for Social Innovation, MIT Press: 2015
Simon, H. A., The Sciences of the Artificial, MIT Press: 1996
Tomitsch, M., Design. Think. Make. Break. Repeat.: A Handbook of Methods, Laurence King Publishing: 2018
Yayici, E., Design Thinking Methodology Book, ArtBiz Tech: 2016
Zbiejczuk Suchá, L., Novotný, R., Tvořte jako designéři. Sada 36 karet pro návrh a tvorbu skvělých služeb, MUNI: 2022

Specialized English in Art and Design is a course intended for students of the fine and applied arts that aims to both build and reinforce students' confidence when discussing and writing about art and design in English. The course involves reading, writing, listening, and a significant amount of speaking on formal, conceptual, and practical topics related to art and design. Central to the course is inter-student communication and peer learning with particular emphasis placed on in-class work. In addition to that, students are expected to work independently to develop their command of English as it relates to their particular field of study, but will also be pushed to move out of their comfort zone. Intended for students with a minimum English level of B2 (upper-intermediate), this course culminates in a final presentation and the submission of a process journal, which account for a significant portion of the final grade.


A note on the course: 

Over the course of the summer semester, we are going to be covering a range of topics and themes related to your particular field of study. Given that my background is primarily in the fine arts, however, I want to emphasize an important aspect of this course, namely that you should expect to learn as much (if not more) from your classmates as you will from me. For this reason, a lot of our in-class work will prioritize communicative activities and your active participation will be expected. 

A note on the final project and assessment: 

The final project for this course will consist of a ten-minute presentation in which you will present a thesis and back it up with evidence from history, contemporary practice, and your own work. Your “thesis” could deal with an aesthetic, technical, functional, or moral question in art and/or design (or indeed, a combination thereof). This presentation will be graded based on the range of grammatical structures employed, the general and subject-specific vocabulary, and the overall engagement.

Throughout the semester, I will be asking you to do your own research to develop your presentation which must cite at least five sources in the Chicago citation style (see link below). To that end, I am going to be asking you to keep a process journal. This could be a physical book or a digital notebook in which I will ask you to collect properly cited quotes and summaries of things you have read that are potentially relevant to your topic. This journal can also include notes from our classes, reflections on topics discussed, and anything else relevant to your learning. I will frequently be asking you to share something from your process journal with your classmates, and you should be making consistent entries (at least one a week). The last entry in your journal should be a reflection on your presentation and the process that went into its creation. 


Chicago citation style: https://pitt.libguides.com/c.php?g=12108&p=64732


Minimum attendance: 9 lessons out of 12

Your final grade will be determined by the following factors: 

  • In-class participation: 60%

  • Final presentation: 25%

  • Process Journal: 15%


Předmět je určen pro studenty závěrečného ročníku navazujícího magisterského studia. Výuka předmětu probíhá seminární formou jednou za dva týdny ve 180minutových blocích. Studenti se v průběhu cyklu seznámí se specifiky tvůrčího a uměleckého výzkumu v kontextu svých studijních oborů a osvojí si základy práce s odbornou literaturou a zásady správné konstrukce akademického textu, a to jak po stránce formální, tak obsahové. Součástí cvičení jsou praktické ukázky práce se zdroji, jak textovými, tak vizuálními, metodologie psaní různých typů textů a jejich provázanost a nácvik obhajob vlastní práce. Během kurzu studenti postupně pod odborným vedením formují a konkretizují téma, které následně vyústí v jejich diplomovou práci. Forma pravidelně se opakujícího dlouhého semináře, postupně rozšiřujícího teoretické i praktické pracovní postupy, vede studenty k osvojení systematické práce na dlouhodobých projektech a připravují je na zpracování a odevzdání písemné části diplomové práce v následujícím semestru. Pravidelné prezentace dílčích pokroků studentů vedou k vytříbení jejich rétorických schopností a osvojení schopnosti jasně, srozumitelně a výstižně formulovat myšlenky a závěry svého výzkumu. Vzájemný dialog studentů z různých ateliérů a jejich konfrontace má za cíl obohatit posluchače o poznatky a impulsy z oborů, které jim do té doby nemusely být vlastní, a otevřít tak možnou cestu k transdisciplinárnímu přístupu k výzkumné práci. Jednotlivé okruhy semináře jsou formulovány pomocí otázek, jejichž zodpovězení je klíčové pro úspěšné vypracování závěrečné magisterské práce.